måndag 25 augusti 2008

Mitt första försöka att baka med vildjäst

Nu är vildjästen nästan klar. Den bubblar och fräser när man skakar lite på burken.
Här har jag hällt upp jästen i en flaska. Som ni ser på bilden är det mycket bubbel och fräs.


För en vecka sedan startade jag en vildjäst på torkade aprikoser. Jag har flera gånger dagligen tittat till min vildjäst och fascinerats över hur det har bubblat och sprakat däri. Så i fredags var det dags att skrida till verket och börja blanda jästen med mjöl.
Efter att ha matat degen morgon och kväll kunde jag sent igår baka ut denna fantastiska skapelse. Den jäste tyvärr inte alls som den skulle så det blev ett ganska platt bröd. Smaken blev ok, men sa inte så mycket. Jag blev besviken för jag trodde att brödet skulle smaka mycket, mycket mer. Sambon åt dock med glädje.

Ett platt bröd...
...men med massa fina hål.


Att baka med vildjäst är kul, så jag kommer inte ge upp i första taget. Jag är helt begeistrad över att man kan baka bröd med så få ingredienser. Tyvärr har jag inte lyckats lista ut vad jag gjorde för fel kring jäsningen, för det var bra fräs på degen i de första skeendena. Som tur är har jag både vildjäst och levain i kylen, så det blir nog ett till försök nu i veckan.

Inga kommentarer: