söndag 24 januari 2010

Laxpaté

Igår firade vi min födelsedag med en enkel buffé. Mest populär var laxpatén vars recept kommer från min mamma. Hon har gjort den vid festligare tillfällen så länge jag kan minnas, men var hon har fått receptet ifrån vet jag inte. Det kommer ivf sist i blogginlägget. Värt att tänka på för den som är lagd åt det hållet är att i originalreceptet så finns konjak (1-2 msk) med bland ingredienserna. Jag uteslöt konjaken. Patén klarar sig väldigt bra ändå. Dessvärre missade jag att knäppa några kort på buffén, men följande stod på bordet:

Fetaostpaj

Röd pesto
Heta räkor
Laxpaté
Tonfiskpaj (Medelhavspaj)
Sallad med Haricot vert
Kidneybönssallad
Nybakt bröd
Parmesanbiscotti
Ljummen brietårta med nötter och honung

Laxpaté

500 gram lax
1 3/4 tsk salt
2 krm vit-/svartpeppar
2 äggvitor
3 dl vispgrädde
200 gram räkor med skal
½ dl finhackad dill
2-3 msk finklippt gräslök

Sätt på ugnen till 175 grader. Skala räkorna och vispa grädden. Mal laxen och blanda med salt och peppar. Tillsätt sönderslagna äggvitor ett i taget och blanda samman. Blanda ner grädden i laxen lite i sänder och tillsätt sen räkor, dill och gräslök. Lägg i smord, avlång form och grädda i vattenbad ca 1 timme.
Till detta serverade jag en typ av rhode island-sås. Det var helt ok till, men jag tror man skulle kunna hitta på någon ännu godare sås till denna smakrika paté.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men herregud vad du lagar mat! Är du fortfarande organist? Eller är du gourmet- kock? Saknar dej! Var det du som kommenterade min blogg? Allt gott till dej och Jocke. Åk nu skidor försiktigt så att du inte får sladd. Kram från Lena P