onsdag 11 juni 2008

Sommarpratare och pastasallad

Idag presenterades årets sommarpratare. Vid första genomögnandet blev jag tyvärr lite besviken, det var nämligen inte många namn jag blev sugen att lyssna till. Men vis av erfarenhet vet jag att det förmodligen blir intressant när det väl sätter igång.

Många gånger är det de sommarpratare som man inte är så namnkunniga som har mest djup i sina program. Den jag kommer ihåg starkast från förra året var "Lyssnarnas sommarvärd" Peter Martinsson, en alldeles vanlig man, förutom att han är 133 cm lång. Han berättade om sitt liv och samtidigt som han var allvarlig så hade han även glimten i ögat. Väldigt intressant.

Till middag idag blev det en pastasallad ur Anna Bergenströms bok Under valnötsträdet. Den fungerade inte optimalt som ensamrätt men gör sig nog utmärkt på en medelhavsinspirerad buffé. Det blev hur mycket dressing som helst, så jag tror på att dra ner mängderna något där. I boken står det 3 msk vinäger och 6-7 msk olivolja. Kanske kan mängderna halveras.

Pastasallad á la Gina - ändrad av Erika

Krossa en vitlök och låt den dra i lite vinäger, honung och salt i ca 20 min. Koka under tiden 250 gram pasta. Skölj i kallt vatten och tillsätt 5 soltorkade tomater i olja i strimlor och en mozarella i bitar. Plocka ur vitlöken ur dressingen och tillsätt några matskeda olivolja. Slå dressingen över salladen, salta och peppra. Lite timjan efter behag. Strimla lufttorkad skinka och blanda i. Servera rucolasallad till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ingen radiolyssnare men det är väl aldrig för sent att slå på radion. God pastasallad gillar jag däremot och det verkar din vara. Härlig sommarmat!

Anonym sa...

Jag ser fram emot Isabella Lövins program, jag vet inte om du har tidningen Allt om Mat, men hon brukar skriva en bra spalt om miljövänlig mat!

Erika sa...

KarinW: Jag lyssnar jättemycket på radio. Tycker det är bättre än tv. Perfekt när man lagar mat...

Brita: Tack för tipset om Isabella. Jag ska försöka lyssna på henne.