lördag 27 mars 2010

Mammas banankaka

Den färdiga kakan med smält choklad över.

När jag var liten så gjorde min mamma den här kakan väldigt ofta och den var en klar favorit hos oss barn, speciellt när hon hade chokladglasyr ovanpå. Själv äter jag bananer som en kanin käkar morötter så vi får sällan några övermogna bananer över. Nu råkade det bli så iaf och jag tog genast tillfället i akt att göra denna banankaka.
Hemligheten är att inte röra/vispa för mycket. Då blir kakan för kompakt. Vispa så lite det bara går, men ändå så att allt blandar sig. (Min man hade väldigt roligt åt att jag rörde med elvispen avstängd. Själv förstår jag ju naturligtvis inte alls det roliga i det hela. Han menade att det var som att borsta tänderna med en eltandborste utan att slå i gång den.)
Receptet har min mamma fått av mormor.

Banankaka

2 mogna bananer
1 ägg
1 kkp socker (ca 1½ dl)
1½ kkp mjöl (ca 2,25 dl)
50 gram smält smör
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat

Blanda bananer, ägg och socker. Rör försiktigt. Blanda i mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Tillsätt sist det smälta smöret. Rör försiktigt. Häll den tröga smeten i en smord och bröad kakform. Grädda ca 30 minuter i 150 grader.
Lägg bitar av mörk choklad på kakan så fort den är tagen ur ugnen. Lägg på kakformen igen och låt chokladen smälta. Smeta efter en stund ut chokladen över kakan.

Receptet, skrivet på baksidan av ett bankomat-kvitto från 990216.



Två övermogna bananer.


Chokladbitar på den varma kakan.

Inga kommentarer: