måndag 15 mars 2010

Räk- och chiligryta

Hur jag än gör lyckas jag inte rotera bilden.
Håll till godo ändå.



Häromdagen lagade vi till denna goda gryta. Receptet är hämtat från "Våra bästa GI-recept" av Lauritzon/Davidsson. Jag har dock ändrat receptet genom att lägga till fisk. Rätten är oerhört smakfull, stark, men inte het. Enkel att göra är den också, det jobbigaste är att skala räkorna...

Räk- och chiligryta

1 gul lök
1 knippa salladslök
1 vitlöksklyfta
1 bit färsk ingefära
1 pepparfrukt
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1½ tsk röd currypasta
1 burk krossade tomater
1½ dl vatten
1½ dl grädde
500 gram oskalade räkor
400 gram vit fisk



Hacka lök, finhacka vitlök, ingefära (eller riv) och pepparfrukt.
Fräs i smör på låg värme i några minuter.


Tillsätt currypasta och kryddor, fräs någon minut till.
Häll i tomater och vatten och låt puttra i ca 10 minuter.


Tillsätt grädden och låt det hela koka upp. I med fisken och låt
koka någon minut tills fisken är genomkokt.


Tillsätt räkor och smaka av med salt och vitpeppar.

Till detta serverade jag en yoghurtbaserad sås smaksatt med finhackad rödlök, spiskummin och paprikapulver. Lite salt och peppar också, naturligtvis. Det är viktigt att göra såsen i god tid så att den hinner mogna, eller "gojna" till sig lite som vi säger där jag kommer från.

1 kommentar: