söndag 1 februari 2009

Misslyckad omelett och fantastisk ciabatta


Dessa ljuvliga bröd bakade jag enligt detta recept men bakade ut som ciabattas. Jag bytte dock ut 100 gram av vetemjölet i sista vändan till fullkornsvete. Jag vet inte vad det hade för effekt, men gott blev det. Sega bröd med mycket arom och stora bubblor.

Just nu står en vetesur och en rågsur och puttrar på bänken. Ikväll ska jag baka ett lite, lite grövre bröd med nötter och frön i. Jag har stora förhoppningar.



Det är inte alltid mina äventyr i köket blir så lyckade. På bilderna ovan syns stekpannan och den kraschade omeletten jag lyckades med till lunch häromdagen. Smaken var det dock inget fel på så här kommer receptet. Prova om ni törs.

Omelett

4 färska champinjoner
purjolök efter behag
½ paket bacon
2 ägg
lite grädde
salt, peppar, oregano
parmesanost

Fräs de skivade champinjonerna i smör. Lägg efter en stund ner bacon och efter ytterligare en stund lite purjolök. Blanda under tiden två ägg med nån matsked grädde. Krydda. Häll blandningen över baconsvampfräset. Ha relativt låg värme på spisen, omeletten blir krämigare och godare då. När du tycker att ägget har stannat tillräckligt så strör du över lite parmesanost. Låt osten smälta en liten stund. Servera.

1 kommentar:

Ronny sa...

Jag har alltid en skvätt vatten i min omelett-röra, vet inte varför men bra blir det :)