onsdag 1 april 2009

All världens mat

Har just avnjutit en lunch på vår balkong. Solen skiner och fåglarna kvittrar. Idag har de sopat bort grus från asfalten och bilen kändes somrigt solvarm när jag klev in i den och åkte hem från jobbet. Det är helt klart vår i luften.

På jobbet hade vi idag besök av biskopen, men det är inte bara vi som får celebert besök. Till Kronoparken kommer i eftermiddag nämligen självaste kungaparet. Kronoparken är den statsdel i Karlstad där jag bor. Här bor framförallt två stora grupper av människor. Dels många av de studenter som studerar vid Universitetet, dels invandrare från många olika länder. Statsdelen har tyvärr oförtjänt dåligt rykte.

Tack vare alla invandrare har Konsum Värmland nu valt att öppna ett nytt koncept, en matbutik som heter "All världens mat" och som ska erbjuda mat från Mellanöstern, Balkan och Ostasien. Det är här kungaparet kommer in. De kommer nämligen att göra ett besök i denna butik.

Naturligtvis har jag redan varit där och botaniserat bland hyllorna. Köpte med mig lite smått och gott därifrån. Det blev några säkra kort, men jag vågade även prova två helt främmande burkar med ett rörigt innehåll. Den första burken innehöll en röra med grilla aubergine. Det smakade vidrigt! Jag blev tvungen att kasta bort allt så fort jag hade smakat av den. Förmodligen var det den rökiga smaken som gjorde det. (jag äter i princip allt, men just rökta produkter har jag lite svårt för) Den andra burken innehöll en ljuvlig olivröra. Jag har ätit den på mackor, lagt några klickar i en köttfärslimpa och gjort lite annat smått och gott. Tyvärr är den nu slut.

Vi bor löjligt nära denna butik, men trots att den har varit öppen i snart en månad så har jag endast besökt den en gång. Jag ska skärpa mig!

Inga kommentarer: