måndag 6 april 2009

Surdegsbröd


Det har bakats bröd och det med ett ovanligt lyckat resultat. Fascinationen över att det går att få till goda, aromatiska bröd med bara mjöl, salt och vatten är fortfarande stor. Jag följde det här receptet fast jag uteslöt nötter och bara hade halva mängden av torkad frukt. I mitt fall fikon. Jag är helt såld på fikon, men det kanske jag ska skriva om en annan gång.

Såld på fikon är däremot inte min sambo. Jag trodde jag var snäll som bara tog halva mängden och dessutom uteslöt nötterna. Tydligen så skulle han ha föredragit om jag hade gjort tvärtom. Utlåtandet var; "Hmm, själva brödet var gott, men du skulle ha låtit bli fikonen." Själv tyckte jag att fikonen var pricken över i:et, löken på laxen och grädden på moset.

Det var iaf bra fart på min uppfriskade surdeg. Den hade nog bara slumrat till lite grann, för den blev god och glad som chokladmousse redan efter första uppfriskningsförsöket.

Degen på plats i jäskorgen.



Degen efter drygt en timmes jäsning.

Inga kommentarer: