onsdag 15 april 2009

Dåliga groddar och bra bröd

Färdigt bröd.


Kompakt deg på jäsning.

Återigen ett lyckat bak. Jag har bra fart i min surdeg tror jag. Degen blev väldigt kompakt och jag var ett tag orolig att brödet skulle bli torrt. Bakar oftast med mycket vekare degar. Det smakade dock bra och hade en trevlig konsistens som inte var torr.

Receptet till brödet har jag snott av Pär som väldigt illustrativt bloggar om sin brödbakning.
Jag jäste brödet över natten i kyl. Tog fram det i rumstemperatur på morgonen och åkte till jobbet. Kom hem vid lunchtid då jag bakade ut det och lät det sen jäsa i ungefär en timme till.

Groddar på ärtor.

Jag har visserligen bra fart på min surdeg, men med groddningen går det sådär. Bilden visar hur groddarna såg ut när de borde ha varit klara. Det stod liksom still i utvecklingen efter några dagar. Groddade även linser, det gick bättre men de var inte särskilt goda.

Inga kommentarer: