tisdag 20 juli 2010

Citronbål

Äntligen semester! Detta och mycket annat firades i lördags då vi hade grillfest i trädgården. Vi bjöd på en ovanligt lyckad alkoholfri bål när gästerna kom. Alkoholfritt brukar ofta bli så ofantligt sött alternativt väldigt surt, men den här var harmonisk i sina smaker. Rekommenderas!

Receptet hittade jag på tasteline, men jag gjorde om det utifrån vad jag hade hemma och storleken på bunken jag blandade bålen i.

Citronbål

4 st citroner
3,5 dl konc. flädersaft
1 flaska vitt alkoholfritt vin
2,5 liter äppelcider

Tvätta citronerna noga. Riv skalet och pressa ur saften. Blanda med övriga ingredienser och tillsätt massa is.

1 kommentar:

Kristofer sa...

Jag gjorde ju en variant på denna på tvillingdopet. Den blev så lyckad att jag har fått i uppdrag att återskapa bålen till min svärmors 70-årsfest. Inte illa va?