lördag 28 augusti 2010

Enkel efterrätt med färska bär


Det känns riktigt lyxigt att bara gå ut i trädgården och plocka lite bär för att kunna bjuda på denna enkla efterrätt. Dessutom är det perfekt att förbereda botten och fyllning innan och sen bara montera ihop när det är dags att äta. Minimalt med jobb när gästerna är på plats alltså. Till nästa gång funderar jag på att riva ner lite lime-skal i fyllningen. Jag tror att det kan bli ännu fräschare smak då. Receptet har jag som så många gånger förr fått av min mamma.

Havreflarn med bär

Botten:
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 msk socker
75 gram smör
1 msk vatten

Fyllning:
1 dl kesella
1 dl creme fraiche
knappt 2 msk socker
1 tsk vaniljsocker (eller lite vaniljpulver istället)

Massa bär och frukt

Blanda ingredienserna till botten. Platta ut i en smord pajform och grädda i 225 grader tills gyllenbrun. Det tar 8-10 minuter. Låt svalna.
Blanda ingredienserna till fyllningen. Smaka av med sockret så att det inte blir för sött. Ställ svalt.
Strax före servering: Bred fyllningen på botten och garnera med massa bär och frukt efter behag och tillgång. Jag hade hallon, rödvinbär och nektarin.

1 kommentar:

Ann-Britt sa...

Kan intyga att det är gott - även utan lime :-)