lördag 6 november 2010

Krämig dessert med lime och hallon


Grunden till det här receptet kommer från Tasteline. Där kallas det för snabb cheesecake, men den här anrättningen ligger väldigt långt från vad jag skulle kalla cheesecake. Den har visserligen Digestivekex i botten, men mer likt en cheesecake än så kommer vi inte. Fast vad spelar det för roll vad vi kallar den så länge den är god?

I originalreceptet ska man använda en smaksatt kesella. Det fanns ingen sådan på affären, och dessutom är jag lite emot färdigsmaksatta produkter av flera anledningar, så jag bestämde mig för att smaksätta den själv. Ungefär så här gjorde jag:

Krämig dessert med lime och hallon

1 burk kesella
1 dl grädde
rivet skal från en lime
1 krm vaniljpulver
knappt ½ dl florsocker
ca 2 msk honung
6 st digestivekex
3 dl hallon







Vispa grädde och blanda med kesella.Smaksätt med rivet skal från lime och vaniljpulver. Smaka av med florsocker och honung tills önskad sötma uppnås. Smula digestivekexen i fyra portionsformar, fyll formarna med krämen och toppa med hallon.

Inga kommentarer: