onsdag 27 juli 2011

Egengjord lammkorv


 Jag har länge längtat efter att göra egen korv och igår blev det äntligen av. Det blev en lammkorv smaksatt med rosmarin, vitlök m.m. Riktigt gott blev det, trots att det tog sin lilla tid. Jag och min man hjälptes åt, man bör vara två stycken när man gör korv. Receptet hittade jag i tidningen Mersmak. För inspiration, recept och pedagogiska bilder rekommenderar jag http://www.wannerdt.com/jan-erik/korvar/index.shtml. Även http://www.salsus.se har mycket matnyttigt. Enda nackdelen med den sidan är att de flesta av deras korvar ska rökas, och det är jag inte så intresserad av.



Det underlättar att ha någon form av köksassistent med korvstoppningstillbehör. Det var lite trixigt att få till det, men nu när vi har gjort det en gång så är spärren lägre till nästa gång. Korvarna fryser jag in och plockar fram efter behov. Planen är att slänga dem på grillen så fort jag får möjlighet.




Lammkorv

4 meter krokfjälster
400 gram kokt kall riven potatis
2 rivna gula lökar
5 rivna vitlöksklyftor
Skalet från 1 citron
800 gram lammfärs
400 gram fläskfärs
3 dl vatten
1 dl olivolja
1 msk salt
2 tsk malen svartpeppar
2 tsk chilipeppar
2 msk hackad färsk rosmarin
1 tsk torkad timjan

Blötlägg fjälstren. Riv allt som ska rivas och blanda ihop alla ingredienser. Stek en liten klick och smaka av. Det ska vara mycket smak, jag tillsatte ganska mycket mer av kryddorna, men det måste man smaka av och känna efter. Spola igenom fjälstren med vatten och trä sen upp dem på korvhornet. Ta ca 1 meter åt gången.
Mata ut lite köttfärs och knyt en knut i änden. Börja så mata på med mer korvsmet, stanna och tvinna fjälstret flera varv vid lämplig korvstorlek. (tänk på att korvarna krymper vid tillagningen) Mata ut den sista korvsmeten med hjälp av några kokta potatisar.
Lägg korvarna i en långpanna, ringla över olivolja, några krossade vitlöksklyftor, rosmarinkvistar och citronskivor. Stek mitt i ugnen, 225 grader i cirka 30 minuter.

Inga kommentarer: