tisdag 5 juli 2011

USA

Efter två veckor i USA så är vi nu åter på svensk mark. Resan har varit fantastisk med massa nya upplevelser och intryck. Farhågorna att det skulle bli jobbigt att resa med vår nio månader gamla dotter infriades inte. Snarare tvärtom. Sällan har vi pratat med så många människor som vi har mött, och jag tror att mycket var Elsas förtjänst. Eller så är amerikanare alltid så trevliga.

Maten då? Jo, jag är väl inte direkt överväldigad av kokkonsten i det förlovade landet. Jag har den uppfattningen att när man reser så ska man äta allt möjligt som finns i landet man kommer till och det är genom maten man lär känna landet.

Vi tillbringade en vecka i Nashville och en i New York och i båda städerna så handlade vi på den fantastiska matvarukedjan Whole Foods. De hade ett brett utbud av varor och det mesta var ekologiskt eller närodlat. Där fanns också en välsmakande buffé med både varm och kall mat som det gick att köpa med sig mat ifrån. Dessutom så hade de helt ok barnmat.


Vi åt bara hamburgare vid två tillfällen på hela resan och när vi åt på John´s så åt jag sallad och drack vatten till...

Buffén på Whole foods


Glass måste man äta om man är på semester!


Swedish pancakes med lingonberry butter. Min mans moster åt dessa men vi konstaterade att det inte hade särskilt mycket med de svenska pannkakor vi är vana vid att göra.


Mina pannkakor med blåbärssylt på Pancake pantry.



En kväll åt vi på det anrika Loveless café. På bilden ses deras berömda "biscuits" som har ett hemligt recept.


Maten på Loveless café; typisk sydstatsmat. Här ses Catfish med tillbehör.


Friterade gröna tomater på en riktigt god sallad. En av de godare måltiderna under vår resa.

Inga kommentarer: