måndag 7 april 2008

Azofärgämnen

Jag försöker medvetet välja bort onödiga tillsatser i maten. Färgämnen och smakförstärkare känns helt onödigt och vem vet egentligen vad det får för följder? Vissa studier visar på allergiska reaktioner, överaktivitet och diverse bokstavskombinationer medan andra påstår att det är helt ofarligt. Varför chansa? Problemet som forskare är att helt isolera något ämne. Vi äter ju ganska komplext och det kan finnas många orsaker till sjukdomar. Problemet som konsument är att det är oerhört svårt att undvika vissa av dessa ämnen helt.
Låt mig ta ett exempel. Jag och sambon gillar lax, pressad potatis och romsås. Vad är det som gör romen röd? Jo, E 110, dvs ett azofärgämne. Visst går det att få tag i ofärgad rom, men då ska du till specialbutiker, det kostar skjortan och finns inte i småstäder. Ska vi då låta bli att äta rom? Den här gången valde vi att äta maten med azofärgämne och allt...
Det sjuka med just azofärgämnena är att de har varit förbjudna i sverige men i och med att vi gick med i EU blev vi tvingade att anpassa våra regler och färgämnena blev tillåtna igen. Märkligt. Här står det om vad azofärgämnen är och här en kort artikel från SvD om att Mp vill förbjuda ämnena.
Till min glädje kunde jag läsa att Coop har tagit ett steg i rätt riktning.

Inga kommentarer: