tisdag 8 april 2008

Utfiskningen

Lisa Förare Winblad skriver på Taffel.se om fiskeproblematiken, DN har en artikelserie om densamma och FoodMonitor refererar till en undersökning där endast 14% av de tillfrågade känner igen MSC-märkningen. Själv tänkte jag bidra till debatten genom att visa två bilder jag fotade vid min resa till Kenya för drygt ett år sedan. Vi gjorde ett studiebesök vid fiskehamnen i Kisumu vid Viktoriasjön. Förutom problematiken med utfiske och övergödning av sjön så finns ett utbrett problem med prostitution. Kvinnorna säljer sina kroppar för att kunna komma först i kön för att få köpa fisk som de sedan kan sälja vidare. Enormt stort problem.

Den ena bilden visar de fiskar som exporteras till Europa, den andra bilden visar de fiskar som säljs till Kenyanerna. Ni kan ju gissa vilken fisk som säljs var...

Tyvärr har jag dålig koll på fiskarter och kommer därför inte ihåg vad de heter. De små fiskarna friteras hela. Jag har tyvärr ingen bild på när de är friterade, men det såg inte heller särskilt aptitligt ut.
Vad gäller MSC så har jag trots att jag letat aldrig lyckats hitta fisk med den märkningen. Efter en titt på deras hemsida så ser jag att väldigt stor andel av deras märkta produkter är halvfabrikat. Det förklarar en hel del.

Inga kommentarer: