tisdag 17 juni 2008

Pesto med soltorkade tomater

Efter att ha blivit bjuden på hemgjord pesto hos några vänner så var jag naturligtvis själv tvungen att testa. Förutom att äta peston som småplock på nybakat bröd eller ha den som lite "tilltuggsguck" så är den riktigt god på lyxiga matsäckmackor. (Det röda som ni skymtar under salladsbladet på bilden är peston)
Jag utgick från ett recept i "Kärlek, oliver och timjan" och resultatet blev väldigt bra. Inspirerad av min vän så bytte jag ut pinjenötterna till solroskärnor och spädde även peston med lite vatten.

Pesto med soltorkade tomater

75 gram parmesanost
100 gram soltorkade tomater i olja
50-75 gram solroskärnor
2 pressade vitlöksklyftor
½ dl olivolja
salt, peppar

Riv osten. Strimla tomaterna grovt och finfördela dem sedan i mixer/matberedare. Blanda med övriga ingredienser och mixa så du får det så grovt du vill ha det, jag tycker att det är gott om det finns lite bitar av solroskärnor kvar. Späd med vatten till lagom konsistens. (I originalreceptet står det 1,25 dl olja, men peston blir lite för oljig då. En smaksak.) Smaka av med salt och peppar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad gott det ser ut! Pesto är kanongott,speciellt med soltorkade tomater.