torsdag 1 maj 2008

Paj

Det är inte alla som gillar paj, och jag kan verkligen förstå dem. Alla pajer är inte goda. Själv är jag uppväxt med min mammas goda pajer och de går inte av för hackor. Idag har jag lagat "Svamppaj från Grekland" eller kort och gott "Fetaostpaj". Receptet har jag fått av min mor. Det råder delade meningar om det här med kesella i pajdegen, men jag tycker att det blir riktigt gott att ersätta en del av fettet med det, då blir det inte lika flottigt. Jag tar också en del fullkornsmjöl för det tycker jag blir godare, men det går lika bra med vanligt mjöl om man känner för det. Resultatet blir ett ganska kompakt men rustikt skal.

Fetaostpaj


Pajskal:
50 gram smör
1 dl grahamsmjöl
1½ dl vetemjöl
½ burk kesella

Görs enklast i matberedaren. Kör först ihop smör och mjöl, tillsätt därefter kesellan. Låt degen stå och goina till sig en stund innan du trycker ut den i en pajform och gräddar i 225 grader tills det är gyllenbrunt. Glöm inte att nagga innan du sätter in den i ugnen!

Fyllning:
200 gram champinjoner
2 dl strimlad purjolök
150 gram fetaost
10-12 svarta oliver (brukar jag utesluta eftersom vi sällan har oliver hemma)
1-2 msk färsk oregano/1-2 tsk torkad
3 ägg
2 dl mjölk
knappt 1 tsk salt
½ dl hackad persilja

Hacka purjon och fetaosten. Blanda ägg, mjölk och kryddor. Lägg svamp, purjo och fetaost i pajskalet, häll därefter över äggstanningen. Grädda i ugnen ca 20-25 min 200 grader.

1 kommentar:

Anonym sa...

Smarrig paj,den ska jag prova!
Gjorde en "kokt" superlätt pajdeg häromdagen.