lördag 3 april 2010

En bulle i ugnen


I början på veckan satte jag igång en ny surdeg. Vintern har varit lång och kall och vi har haft varierade temperaturer inomhus, oftast ganska svala sådana. Jag har därför väntat med att sätta igång en surdeg, men nu kände jag verkligen att det var dags.

Jag fick Surdegsbröd av Martin Johansson i julklapp och nu var det dags att prova ett av recepten i boken. Jag gjorde det han kallar för Sportlimpa. Det blev ett bröd med mycket smak som känns nyttigt tack vare linfröna. Det känns kul att äntligen ha en surdeg igång. Nu ska här bakas!

Det är så oerhört fascinerande med surdeg. Hur det kan bli ett så gott bröd på i stort sett bara mjöl och vatten. Surdegsbröd i all ära, men det finns annat som är värt att vänta på, i slutet av augusti ska nämligen jag och Joakim bli föräldrar. DET om något är fascinerande.

2 kommentarer:

Ronny sa...

Whoaaa! Grattis, blev lite lurad av rubriken å sen lurad igen på sista två meningarna :)

Anonym sa...

Men så fantastiskt fantastiskt roligt!!! Det ska bli kul att följa er på er resa! Det är en underbar, spännande, våldsam och andlig resa!