måndag 12 januari 2009

Bildkavalkad från jul och nyår

Här kommer lite bilder från jul och nyår. Julen firades i Karlstad med Jockes släkt. När jag hade jobbat färdigt så for vi fort som attan upp till Näsåker i Ångermanland där mina föräldrar bor. Vi var där i nästan en vecka och hann förutom att umgås med släkten med att både slappa och åka en hel del skidor.

Några dagar före jul köpte vi det här fina bordet med stolar till. Två tilläggsskivor dessutom. Så nu finns det inga hinder för att bjuda hem många vänner samtidigt.

Många köttbullar blev det. Jag gjorde en sats med traditionell smaksättning och en med chili och örter.

Färdiga köttbullar. När jag var barn så hjälpte jag ofta farmor att trilla köttbullar. Hon lärde mig det "hemliga" knepet att ofta skölja av händerna i kallt vatten för att lättare kunna rulla bullarna.

Natten till julafton så satte jag en deg och bakade ut på julaftonsmorgonen innan jag for och jobbade. Det blev ett riktigt saftigt och vackert bröd vars smaker inte har någonting alls att göra med julen. Receptet lånade jag här.

Brorsbarnet Alice i famnen på sambon Joakim.

Faster ska mata. Det gäller ju att lära henne att mat är det viktigaste som finns här i livet. Hon ser lite fundersam ut...

Jag fick med mig Joakim ut i spåret! Det gäller att passa på att åka skidor där det finns snö, vilket är en bristvara i Värmland. Om drygt en månad ska jag åka kortvasan.

Så här glad och nöjd var jag efter att ha åkt min premiärtur.

Joakim under nyårsafton.

Det som återstod av nyårsaftonens efterrätt när alla hade tagit för sig. Cheesecake. Gott, gott.

Inga kommentarer: