lördag 17 januari 2009

Köttgryta med viltsmak och risotto på vildris

Dagen idag har varit lugn och skön. Vi har oljat bord, promenerat och planerat för livet. Hyrt en rulle som redan är färdigtittad på och njutit av att vara hellediga båda två samtidigt. Kvällen ska avrundas med god mat och mer slapp framför tvn. Ikväll bjuds det på Köttgryta med viltsmak och till det serveras Risotto tillagad på vildris. Båda två rätterna tar lång tid att göra och står för tillfället och puttrar på spisen. Det doftar ljuvligt i hela lägenheten. (nåja, man får tänka bort oljedoften från möblerna...)

Receptet till köttgrytan har jag hämtat från "Vår kokbok". Den innehåller de klassiska "vild"-kryddorna torkade enbär, timjan och lagerblad. Min plan är att öka på mängden grädde och att även tillsätta kantareller till grytan. Det blir nog mums! Jag skriver receptet som jag har gjort det. Vill ni ha originalet får ni köpa Vår kokbok. Skulle tro att det är ännu godare om man har ren, älg eller någon annan vilt, men idag använder jag nöt.

Köttgryta med viltsmak

450 gram nötkött
en klick smör
1½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 lagerblad
10 krossade torkade enbär
1 tsk timjan
4 dl vatten
2 gula lökar i klyftor
4 morötter
kantareller
lite vetemjöl
vatten + grädde

Bryn köttet i smör i stekpanna så det blir gyllenbrunt. Lägg över i en gryta. Vispa ur pannan med vatten och häll över i grytan. Tillsätt kryddor och efterstek under lock 30 minuter.
Fräs lök och morötter i stekpanna. Tillsätt i grytan och koka ytterligare ca 20 minuter.
Rör ut lite mjöl i vatten till en redning. Häll vattnet i grytan + grädde efter behag. Koka upp och låt koka ca 3-5 minuter. Smaka av.

Riset till risotton är Saltå kvarns vildrismix som jag har skrivit om tidigare. Den är en blandning av två sorters råris och ett vildris. Det är den som gör min risotto speciell. Det blir en vacker risotto med risets olika färger och den får en rund härlig smak. Se mitt recept som en skiss.

Risotto

3 dl vildrismix
1 gul lök
drygt 1 liter buljong, kanske ännu mer
2 dl torrt vitt vin
parmesanost

Fräs löken i smör. När den är genomskinlig tillsätter du riset (jag blötlade riset några timmar innan jag började, men det gör man som man vill.) och fräser lite till. Efter en stund tillsätter du lite av buljongen, låter det koka in, tillsätter mer buljong, kokar in, mer buljong, kanske lite vin osv tills riset är klart. Då blandar du i riven parmesanost. Låt svälla någon minut. Ät och njut.

OBS när man gör risotto på vildrismix tar det hiskeligt lång tid. Bara så ni vet. Men den är väl värd tiden. Under tiden man lagar den kan man ju alltid blogga eller nåt annat roligt...

Inga kommentarer: