tisdag 20 januari 2009

Måndagsbestyr och hel kyckling i lergryta


Igår var det måndag. Jag började dagen med att sätta en deg. Mer om det sen. Sen övergick jag till att göra ingenting på stan, vilket innebar att jag först åt lunch med sambon och sen fikade jag länge och väl med en god vän. Kom hem och kom på att jag var ju tvungen att baka ut brödet. Sagt och gjort.

Sen hade jag bestämt att dagens middag skulle bli hel kyckling (hade hittat en billig på mataffären) tillagad i lergryta. När jag började läsa receptet insåg jag att man måste sätta in lergrytan i en kall ugn. Ganska svårt att fixa när man är vrålhungrig och det håller på att gräddas bröd. Ringde till min kära mor som vet hur man beter sig i ett kök. Vi beslöt oss för att låta ugnen svalna något och smällde därefter in grytan iaf.
När jag skulle fixa i ordning kycklingen för ugnen så visar det sig att min burk med rosmarin nästan är tom. Ganska jobbigt när det är rosmarinkyckling det ska bli. Därefter märker jag att kycklingen knappt går i lergrytan. Tanken är att det ska ligga potatis, morötter och palsternacka i botten och kyckling ovanpå. Det blev varken palsternacka eller morötter och kycklingen fick gömmas under potatisen för att överhuvudtaget få plats.

Slutresultatet då? Ja, det blev riktigt gott. Kryddade med lite blandade örter istället för rosmarin. Smarrigt och saftigt. Och trots problemen en ganska smidig rätt att laga. När vi väl hade fixat allt så skötte den sig själv i ugnen. Receptidén är hämtad från kokboken "Astrids kök" av Astrid Nilsson.



Örtkyckling i lergryta

En hel kyckling
8 potatisar
1 ½ gul lök
½ citron
rosmarin, oregano, timjan, basilika
persilja (fryst)
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
½ dl vatten

Blötlägg lergrytan i god tid. Gnid in kycklingen in och utvändigt med lite citron. Blanda örtkryddor (ej persiljan), salt och peppar och krydda invändigt med ungefär en tredjedel av blandningen. Stoppa även i lite persilja. Skala potatis och lök och skär i tjocka skivor. Lägg kyckling, potatis och lök i grytan. Häll över vatten och det sista av citronen. Strö över den sparade kryddblandningen. Sätt in i kall ugn (jag satte in i ungefär 100 gradig) och sätt ugnen på 200 grader. Låt kyckling stå inne 1 h och 30 min. Ta av locket och låt kycklingen få lite färg. (min kyckling behövde inte alls lika mycket tid. så håll koll)

Inga kommentarer: