söndag 24 oktober 2010

Kycklingbollar med fetaost

Min pappa kom och hälsade på nu i veckan så då ville jag passa på att laga något nytt som jag aldrig hade gjort förut. Det blev kycklingbollar med fetaost efter ett recept som jag ramlade på här. Inte alltför krångligt och väldigt gott. Den enda skillnaden från receptet var att jag lät kycklingfärsen stå färdigblandad i kylen medan jag gick och hämtade pappa på tågstationen, något jag tror rätten bara vann på. Dessutom så stekte jag i smör istället för i olja. Det blir godare så tycker jag.
Kycklingbollarna blev otroligt saftiga och kändes lite festliga trots att det bara var onsdag. Jag kan också tänka mig att de gör rättvisa på en buffé.

Kycklingbollar med fetaost

4 kycklingfiléer
1 ägg
1-2 vitlöksklyftor
½ tsk salt
lite svartpeppar
2 tsk torkad oregano
ca 100 gram fetaost

Tina filéerna i god tid så att de är ordentligt genomtinade. Kör dem till färs i en köksberedare. Blanda med ägg, ströbröd, vitlök (pressad eller hackad) och kryddor. Tärna fetaosten i kuber. Rulla smeten och forma till bollar. Peta in en fetaostkub i varje boll. Stek i smör på medelstark värme.

Till bollarna åt vi ris och en god sallad gjord på gurka, paprika, avokado, äpple, lime, olivolja, salt och peppar.

4 kommentarer:

Kristofer sa...

Ska testas, Jag har skickat Ulrika och handla ingredienser!

Anonym sa...

Hej! Då vet jag äntligen vad
jag ska göra med kycklingfärsen som ligger i frysen :) Tack! Jessica

Erika sa...

Kristofer: Hur gick det? Gillade ni dem?

Jessica: Hur kommer det sig att du har kycklingfärs som ligger i frysen? Lycka till med bollarna! Jag tyckte själv att de var riktigt goda.

/Erika

Anonym sa...

Hej,

färsen var kvar från en av mina matleveranser som jag fick och inte använde. Testade bollarna idag - de var riktig goda! (äter ju inte strikt vegetarisk, i leveranserna är det mycket kött så det blir en del över, och nu har jag nödfallbollar i frysen) :)
Jessica