måndag 11 oktober 2010

Ytterligare ett havrebröd


Jag befinner mig i ett havrestim där jag äter havregrynsgröt till frukost varje morgon och bakar bröd fulla med havregryn. Häromveckan lagade vi ugnspannkaka med havremjölk i. Gott, gott.

Jag hade tänkt baka det här havrebrödet, men när jag skulle sätta igång upptäckte jag att jag hade glömt min surdeg i rumstemperatur så den hade börjat mögla. En stor sorg, då det var en väldigt fin och livaktig surdeg. Idag har jag startat en ny surdeg.

Istället blev det ett bröd baserat på vanlig hederlig jäst, utan skållning eller några andra finesser alls, men det smakade bra ändå.

Enkla havrerutor ca 24 st

25 gram jäst
50 gram smält smör
6 dl mjölk
2 tsk salt
lite sirap
5 dl havregryn
9 dl vetemjöl

Rör ut jästen med lite av degspadet. (OBS kall mjölk) Tillsätt övriga ingredienser och kör några minuter i bakassistenten. Låt jäsa en timme. Tag upp degen och platta ut den på mjölat bakbord. Skär i rutor och för över på plåt. Låt jäsa i ca 30 minuter. Grädda i 225 gradig ugn tills brödet har fått fin färg.

1 kommentar:

Viktoria sa...

Havre är ju så gott! Jag är också helt havrefixerad, äter också gröt och en massa annat med havre.