söndag 17 februari 2008

Müsli

Har haft en ledig, men långtråkig helg. I torsdags började jag få ont i halsen, i fredags hade jag ont i hela kroppen. Var hur sugen som helst på att träna men det fick jag lov att låta bli. Fick inget gjort vare sig fredag eller lördag. Idag, söndag, började det likadant, men sen tog jag mig i kragen och gick en promenad. Sen städade och donade jag i hemmet. Det hela resulterade i lite müsli vars recept jag tänkte delge här.

ca 1, 2 liter flingor (jag använde dinkel, havre och råg)
1 msk kardemumma
1 msk kanel
1 tsk vaniljsocker (så äkta vara ni kan frambringa)
½ dl vatten
½ dl rapsolja
100 gr torkade aprikoser (ekologiska, EJ svavelbehandlade förstås)

Blanda alla torra ingredienser i en långpanna eller stor ugnsfast form. Tillsätt vatten och olja. Rosta i ugn 200 grader i 20 min. Rör om var 5 minut. OBS! Detta är mycket viktigt, annars bränns det. (I originalreceptet så ska den bara rostas 10 min, men min müsli är då inte alls klar, så ni får helt enkelt känna efter men vara aktsamma då det bränns lätt.) Tillsätt torkad frukt när müslin svalnat.

En variant på müslin är att utesluta vaniljsockret och istället använda en äkta vaniljstång istället. Naturligtvis bättre, men jag är oftast lite för snål...
Gör så här: Gör müslin enligt receptet ovan. Häll över müslin i en burk, lägg i en skårad vaniljstång. Låt stå åtminstone ett dygn så müslin hinner ta smak av vaniljen.

Inga kommentarer: