måndag 29 september 2008

Fru Gårman

Här blir det inte mycket mat lagad, så därför skriver jag om lite annat.

Läser på Dn.se om att vägverket har tagit fram en kvinnlig övergångsskylt. Vissa av er kanske redan känner till att jag "samlar" på HerrGårman. Så fort jag besöker ett land jag inte har varit i förut letar jag reda på en skylt och fotar den. Givetvis ser jag till att själv hamna på samma bild. Detta har jag sysslat med sedan 1998 och det har blivit en del resor under den tiden. Det är roligt att ha dokumenterat skyltar från världens hörn, de är så lika men ack så olika.

Att hitta en övergångsskylt i afrikanska länder är inte lätt. Här har jag dock lyckats hitta en i Nairobi, Kenya.

Fru Gårman var det som jag skulle skriva om. Jag tycker att vi ska ha lika lön för lika arbete och så ser tyvärr inte verkligheten ut idag. Självklart kan det vara viktigt symboliskt att vi har både manliga och kvinnliga skyltar, men för mig är det inte där det är viktigast att jobbar för att vi ska få ett jämställt samhälle. Men jag välkomnar ändå Fru Gårman. Det roligaste är dock att Vägverket har en Övergångsorganisation. Hihi...

"- Skylten är skapad inom verket på vanligt vis, säger Janeric Reyier chef för Vägverkets Övergångsorganisation, som faktiskt inte heter så för att den enbart sysslar med övergångsställen, utan för att verket just nu är under omorganisation."


Bilden ovan är hämtad från dn.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Ler!
Obegripligt dumt! Onödigt!
Förlöjligar jämlikhetsdebatten, men det är kanske avsikten?