lördag 27 september 2008

Perfekta ägg och en ensam lördagkväll

Efter helgen i Stavanger och med en vecka knökfull med jobb och repetitioner med Wermlands Ensemblen så har det inte blivit mycket tid för matlagning. Veckans kost har bestått av rester, nån omelett, nudlar och annan snabb mat. Igår lyckades jag dock koka perfekta ägg! Alldeles krämig äggula, inte rinnig, inte torr, utan krämig och god. Lyckas med det om ni kan! Knappt sex minuter tog det.
Själv brukar jag nämligen alltid glömma att ta tid, och då blir sällan resultat särskilt bra. Äggen skivade jag grovt, la på en Ryvita Sesam och strödde lite Havssalt med sjögräs och örter över.

Eftersom sambon tillbringar några dagar i Istanbul får jag roa mig på egen hand i kväll. Det blir då potatis i tunna skivor bakade i ugn tillsammans med palsternacka, morot och lök. De sista minutrarna slänger jag in lite fetaost som får bli lagom mjuk och även få lite färg. Till det dricker jag ett glas vin, lyssnar på bra musik och njuter av att ha en kväll helt själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som att du inte lider så mycket av att jag är bortrest...