tisdag 30 september 2008

Snabb kassler och Females in front

Jag använder mig nästan aldrig av färdigrätter. Idag var ett undantag med en rest från sommarens bilsemester i Norge. Eftersom mat inte får slängas så har tetran med champinjonsås från Kungsörnen länge stått i skafferiet. Igår kväll när jag kom hem efter träningen så var det dags. Jag kokade pasta och tog några skedar sås till. Snabbt och helt ok.

Idag lyxade jag till det lite och tog några skivor kassler, några skedar sås, toppade med lite god ost och gratinerade i ugnen. Till detta åt jag hel bulgur. Det blev faktiskt inte alls så tokigt och snabbt gick det. Ingen mat jag kommer att göra ofta, men i brist på tid och inspiration så fungerar det.

Nä, mat ska lagas från grunden. För hur man än vänder och vrider på det så är det svårt att hitta färdigmat utan några tillsatser. Nu var det här visserligen ett rätt så hyggligt alternativ med många stora champinjonbitar i. (och svampen låg dessutom först på innehållsförteckningen.)

Apropå mitt förra inlägg om Fru Gårman. Jag håller med om att debatten blir fånig ibland. Som jag skrev; det är inte så särskilt viktigt för mig. Då tycker jag att det här väger tyngre. Jag gillar egentligen inte kvotering. Men jag finner det högst osannolikt att det inte finns en enda kvinna med rätt kvalifikationer och egenskaper! Skriv under!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig om att mat är bäst om den lagas från grunden, men nöden har ingen lag. Jag har uppskattat dina camping recept, eftersom vi båda är hemifrån ungefär 12 timmar per dag och ganska hungriga när vi kommer hem. I Frankrike lagar man mat med omsorg, men jag slutar aldrig förvånas över snabbmat och halvfabrikat. Jag tror att vi har ett bättre och mer välsmakande utbud av sånt i Sverige. Men jag måste berätta det värsta jag stött på hittills. På 50-talet sjöng man i Sverige att "allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt". Jag tyckte att denna sång var väldigt rolig när jag var liten och kunde aldrig föreställa mig dagens risgrötskorvar i kyldisken. På 70-talet hade jag hemkunskap i skolan och vi kokade färdigskalad potatis som vi hämtade från konservburkar. Det var den nya tiden. Mina barn har skrattat åt detta. Jag har aldrig gillat potatis, så min franska sambo har fixat potatisen själv, men i helgen skulle jag göra salad niçoise och han sa då att det fanns potatis i kylen. Gissa i vilken form: färdigskalad, färdigklyftad, färdigkokt och inplastad! Detta är fransk snabbmat :-)