måndag 22 september 2008

"Ät, drick och var smärt"


Helgen som var tillbringade jag i Stavanger. Jag var där på Nordiskt Kyrkomusikersymposium. Stavanger är en mycket trevlig och mysig stad men som överallt i Norge så är det dyrt, dyrt, dyrt. Jag betalade 175 NOK för en dagens. Det var visserligen inte billigaste stället, men ändå. Motsvarande i Sverige hade gått på max 100 SEK. Men äta måste man ju och det är varken gott, kul eller särskilt hälsosamt att äta på Burger King som är alternativet.
Jag var på inte mindre än nio konserter på två dagar, botaniserade bland noter och umgicks med andra likasinnade. Kul och varken insnöat eller nördigt...


När jag kom hem hade min förträfflige sambo tillbringat sin lördag på auktion. Med sig hem fick han förutom en snygg träkista en bok från 1954 om hur man äter för att hålla sig smärt. Boken är illustrerad och till dessa hör en rad fyndiga små texter. "Pigg åldring - men så är han också mager" "Inte ens en fakir kan leva på enbart tomater"

Författarna, Clausen och Lundberg, skriver om kalorier och hur man bör äta. Kalori in - kalori ut. Enkel matematik. Nu har det ju visat sig att kroppen är mycket mer komplex än så. Än idag finns det de som hävdar att det bara handlar om kalorier och att det inte spelar någon roll vad du äter.
"Ät, drick och var smärt" heter bokens titel. Känns budskapet igen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Berätta mer kyrkomusikskvaller! Gorjan hälsar att det kostar 100 NOK att äta på Burger King så du kommer inte undan så mycket billigare där...

Erika sa...

Det var inte så många jag kände där, så det finns tyvärr inte så mycket att skvallra om...
Finnarna var lite sura över att de inte hade förstått nåt eftersom det mest snackades norska och gärna snabb sådan. Det blir ju lite problematiskt. Speciellt om man inte förstår svenska och knappt kan engelska (såsom fallet var med den enda finnen jag hade en längre konversation med...) Så Finlands ordförande (motsvarande Ingela S) gav en väldigt fet pik under sitt tacktal på banketten. Mer spännande än så blev det inte...