måndag 4 januari 2010

Egenlagrad edamer

Så här i början på januari när handlarna sätter ner priset på överbliven Edamer så ska ni passa på att köpa en eller två ostar och lagra själva till nästa jul. En av mina farbröder brukar alltid göra så och förra året blev jag så inspirerad så jag köpte själv en för att lagra och nu njuter jag av en riktigt, riktigt god ost.

Kolla så att det röda vaxet runt om osten är helt. Plasta in osten med plastpåsar, jag hade två lager och det räckte. Ställ svalt i ett år men glöm inte att vända osten lite då och då.




4 kommentarer:

Ann-Britt sa...

Jag fick också detta tips för några år sen, men är måttligt förtjust i Edamer. Samtidigt fick jag tipset att man kan göra samma sak med vanlig hushållsost som är inplastad. Den kan ligga oöppnad i kylen ett år eller så och gör hushållsosten bra mycket roligare och godare än den smaklösa "barnvänliga" varianten vi oftast får.

Anonym sa...

Bra jobbat, farbror blir väldigt stolt.

Erika sa...

Nilssons ost i Karlstad brukar ha en hushållsost som är lagrad ett år. Den är riktigt god den med. Kanske ska lagra en sån också, fast då blir Jocke tokig på mig om jag fyller kylen med massa ostar som ska ligga ett år... ;-)

Kristofer sa...

Är inte heller så förljust i edamer, men den lagrade är mycket god. I vart fall i farbror Peters tappning...