måndag 15 september 2008

Fryst cheesecake med kokos och choklad


Förra helgen gav sambon mig en ny kokbok! Det var Klaras GI-desserter av Klara Desser. Där finns mycket gott. Förra helgen gjorde vi en blåbärspaj med kokostäcke och igår blev det något hon kallar för fryst cheesecake. Så här lagas en riktig cheesecake tycker jag. Receptet nedan är mer som en glass med lite philadelphiaost i, men, oj, vad god den var.

Fryst cheesecake med choklad och kokos

50 gram mörk choklad, ca 70%
3 dl kokosflingor
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker (jag tog motsvarande mängd äkta vaniljpulver)
100 gram philadelphiaost
3 äggulor
1 dl fruktsocker
½ tsk malen kardemumma
3 äggvitor.

Riv chokladen fint och blanda med kokosflingorna. Lägg hälften av blandningen i botten på en form med löstagbar kant. Vispa grädden med vaniljsockret i en skål. Vispa osten, äggulorna och fruktsockret i en annan skål. Tillsätt kardemumma.

Vispa äggvitorna till hårt skum i en tredje skål. Blanda den vispade grädden i ostblandningen. Vänd därefter försiktigt ner äggvitorna.

Häll smeten i formen och strö över den resterande choklad- och kokosblandningen. Ställ i frysen i minst 2 timmar. (Jag hade den i frysen i 3 timmar och då var den fortfarande lite lös i mitten, så gör kakan i god tid innan.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske ännu godare än föregående.

Anonym sa...

Nu har jag hittat din blogg också. Tack så mycket för igår och den fina maten!

Anonym sa...

Åh så gott, jag har också den boken och har sneglat lite på receptet! Jättekul att se att du har provat! Tjusig blev den också!

Anonym sa...

jag fyller tjugo om två veckor är på jakt efetr lite sådana här gotte-recept. det här lät riktigt gott! tack :D