fredag 11 december 2009

Grythyttan


För några veckor sedan åt vi en fyra rätters middag på Grythyttans gästgivaregård. Det kändes lyxigt och kul att få möjlighet att avnjuta detta gourmetpaket och jag och mannen hade en riktigt trevlig kväll. Så här såg menyn ut:

Aptitretare
Raggmunk med stekt fläsk

Förrätt
Bakad röding
pumpa, pickels, gräddfil samt brynt smör
2008 Albariño
Valmiñor, Rias Baixas, Spanien

Varmrätt
Fläskfilé och sylta på gris från Rocklunda gård
potatis- och päronpuré samt lagersky
2008 Vicor´s Choise Pinot Noir
Saint Clair, Marlborough, Nya Zeeland

Mellanrätt
Ost från Bredsjö
russin- och filmjölksbröd, inkokta sultanrussin, fikonmarmelad samt fikonpuré
1997 Château de Cérons
Château de Cérons, Bordeaux, Frankrike

Efterrätt
Tranbär och hasselnötskaka
vanilj- och karamellglass
2008 Moscato d'Asti dei Giari
Ricagno, Piemonte, Italien

Hur var det då? Nu är det några veckor sen vi var där, så det blir bara några allmänna, luddig omdömen.

Först fick vi en liten, liten aptitretare. Trevligt och gott.

Förrätten var väldigt spännande, det var många olika smaker men de fick ihop det på något sätt. Vinet passade perfekt till.

Varmrätten var inte så spännande, men väldigt god. Som ni ser på bilden ovan så kom de in med silverkupol över maten. Servitörerna lyfte på kupolen exakt samtidigt. Festligt! Detta är tydligen något de alltid gör på Grythyttan. Vinet var ok.

Mellanrätten - som jag kallar den - var kvällens besvikelse. Ostar, russinbröd och fikon på längden och tvären. (marmelad och puré - jag förstår inte varför det ska vara så fantastiskt att göra puréer av allt?) För min man som varken gillar mögelost eller fikon var det här ingen höjdare. Själv gillar jag både mögelost och framförallt fikon (är smått beroende av de sistnämnda) men den här rätten var märkligt komponerad. Sött och salt, men det kändes som om det saknades nåt. Inte klockrent alltså. Vinet till var fruktansvärt gott. Farligt lättdrucket.

Så till det sista - Efterrätten! Den var god, men vid det här laget började vi vara väldigt mätta, så jag fick faktiskt inte i mig allt. Dessertvinet till var gott.

Alla bilderna är lånade.

Inga kommentarer: