söndag 31 oktober 2010

Elsa-dagen

Igår hade Elsa namnsdag. Detta firades med en oerhört god liten kaka efter middagen. Receptet har jag hittat på Smaskens och jag bakar sen en tid tillbaka dessa kakor regelbundet. Vanligtvis brukar jag ta hälften vit choklad och hälften mörk. Igår testade jag att hacka i Tarragona Mandel istället för den vita chokladen. Det blev gott det med. Nu är jag sugen på att experimentera mera. Kanske lite mer hackad mandel i?

Sockermängden är totalt 2½ dl. Jag tog lite av de sorter jag hade hemma. Det kan tänkas att det blir godare med högre andel farinsocker, för enligt receptet ska det vara 1½ dl av den varan. Jag hade inte tillräckligt mycket hemma...

En av orsakerna till att kakorna är så goda är naturligtvis för att de innehåller en massa havregryn. Havre passar till allt!

Smaskens småkakor

100 gr rumsvarmt smör
½ dl farinsocker
1 dl socker
1 dl råsocker
2 krm ekologiskt vaniljpulver
1 ägg, vispat
1,25 dl vetemjöl (75 gram)
3 dl havregryn
3 msk kakao
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
100 gram mörk choklad, grovt hackad
80 gram Tarragona mandel (byts med fördel ut mot vit choklad) grovt hackad

Blanda rumstempererat smör med socker och vaniljpulver. Tillsätt ägget. Blanda i kakao, mjöl blandat med bikarbonat och salt och sen slutligen havregrynen. Hacka chokladen grovt och rör i även den. Forma till små kulor, lägg på plåt och platta ut dem lätt. Grädda mitt i 175 gradig ugn i ca 6-8 minuter. Grädda hellre kakorna för kort stund (så de blir lite sega) än för länge.

Inga kommentarer: