onsdag 16 mars 2011

Små fikonbröd

Det är inte alltid jag har den framförhållningen att jag sätter en bröddeg 12 timmar innan jag vill äta brödet. Igår skulle jag bjuda några vänner på lunch och kom på morgonen på att jag ville ha lite nybakat bröd till. Jag utgick då från ett recept på fikonfrallor som finns i Martin Johansson bok "Enklare bröd" fast jag ändrade lite och plussade på jästmängden något för att skynda på jäsningen. Självklart blir det ännu godare om det får jäsa så långsamt som det ursprungliga receptet anger, men det här blir klart godkänt. (sen hade jag inget dinkelmjöl hemma heller...)

Små fikonbröd

ca 20 gram jäst
3 dl kallt vatten
390 gram ekologiskt vetemjöl (ca 6½ dl)
90 gram torkade fikon (4 stora)
25 gram pumpakärnor
1 tsk salt

Klipp fikonen i små bitar och blötlägg i kallt vatten. Rör under tiden ut jästen i vattnet och tillsätt sedan allt, de avrunna fikonen sist. Blanda ordentligt och täck bunken. Låt jäsa i rumstemperatur ca 2 timmar.
Sätt igång ugnen på 250 grader, skrapa ut degen på ett mjölat bakbord och dra ut den till en kvadrat. Pensla med vatten och strö över lite pumpakärnor. Skär i bitar och för över till plåt. Låt jäsa ca 40 minuter. Grädda ca 10-15 minuter.

Inga kommentarer: