torsdag 28 augusti 2008

Cheesecake och kostdoktorn

Gårdagskvällen ägnade jag åt att lyssna till en föreläsning om LCHF-kost med Andreas "Kostdoktorn" Eenfeldt och Lars-Erik Litsfeldt.

Inför en fullsatt sal började Kostdoktorn att tala, det märktes att han inte var en så väldigt rutinerad föreläsare vilket drog ner helhetsupplevelsen något. Hans föreläsning kretsade kring vad vetenskapen har kunnat bevisa och inte och därför refererade han till väldigt många undersökningar och deras resultat. Jag tycker att det är mer intressant med vad som egentligen händer i kroppen vid olika sorters föda så jag hade önskat mer fokus på det området.

Det finns förmodligen ingen kostintresserad som kan ha missat att han och "nutritionseliten" med Claude Marcus och Stephan Rössner i spetsen ligger i luven på varandra. Claude Marcus fick sig därför en lite känga under föreläsningen. Först visade han upp ett citat från en föreläsning med Claude Markus där han uttalade sig kring fetma hos barn. Citatet som följde direkt efter var av Albert Einstein och det löd ungefär så här:

"Galenskap:
Att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat."

Ganska kul...

Nåväl. Deras debatter består i att kunna bevisa vilken kosthållning som ger bäst resultat och därför måste han hela tiden referera till och tolka olika undersökningar. Men under en föreläsning som denna så blir det för mycket olika studier att ta in och man hinner inte avgöra om det är relevant eller inte eller hur vridna siffrorna är. Trots hans lilla "påhopp" på Claude Marcus så ger Kostdoktorn intrycket av att vara en väldigt ödmjuk kille som faktiskt kunde säga att "Det är så här jag tror att det är och den mesta forskningen visar mot det. Än så länge finns det ingen bra långtidsstudie gjord på området och därför kan man inte med säkerhet veta."

Sammanfattningsvis så var hans föreläsning mycket intressant och jag lärde mig en hel del.

Därefter pratade Lars-Erik Litsfeldt, författare till boken Fettskrämd, om sitt liv som tjock och sjuk och sin väg till att bli smal och frisk. Spännande och skrämmande. Det märktes att Lars-Erik Litsfeldt var van att föreläsa och det var tankeväckande när han visade upp alla foldrar med kostråd som han hade fått av sjukvården och i stort sett alla var producerade av läkemedelsföretagen...

Båda föreläsningarna kretsade mycket kring Diabetes typ 2 och kring att gå ner i vikt. Jag skulle vilja veta mer om hur man ska äta för att må så bra som möjligt. Jag tror inte att måttligt med kolhydrater skadar om man är en frisk och motionerande person. Däremot så tror jag att alla skulle må bra av färre snabba kolhydrater.

Så för att gå emot allt som jag lärde mig igår så tänker jag bjuda på ett recept på Cheesecake som jag brukar göra vid festligare tillfällen. Receptet är hämtat ur Astrids kök och det blir en riktigt krämig och god cheesecake som går hem hos alla. (kanske inte hos LCHF-are dock.) Jag brukar inte söta hallonsåsen så mycket, det är gott när den är syrlig och kan bryta av mot allt annat sött. Här kryllar det av snabba kolhydrater...

Amerikansk cheesecake med hallonsås

100 gr smör
13-14 digestivekex

Till fyllning 1:
400 gr philadelphia cream cheese
2 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Till fyllning 2:
3 dl crème fraiche (jag brukar ta en burk och det räcker)
2 msk florsocker

Till hallonsås:
1 liter hallon (en påse hallon från konsum/ica brukar räcka)
1½ dl vatten
1-2 msk florsocker

Gör så här:
Ugn 175 grader. Smält smör och blanda med krossade kex. Tryck ut blandningen i form med löstagbar kant. Grädda ca 15 minuter.

Fyllning 1 blandas i matberedare. Häll över botten och grädda ca 25 minuter.

Fyllning 2 blandas och bredes över kakan. Grädda 1 minut, stäng av ugnen och låt kakan stå i ytterligare 5 minuter.

Passera hallon genom en trådsil. Späd med vatten till lagom konsistens och söta efter behag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi gjorde en notering i kokboken om att det bara borde vara 12 minuter gräddning på botten, kanske ännu mindre efter att ha smakat. Annars är den god, synd att du inte fick smaka...