måndag 23 februari 2009

Semlor

Inkråmet tas ur semlorna.


Inkråm


Fyllning.

Igår var det fastlagssöndagen och därför bjöds det på semlor hemma hos oss. Imorgon är det fettisdagen, en dag med speciella traditioner i min fars hemby Kubbe utanför Örnsköldsvik. Där går barnen och tigger i gårdarna och får då en godis och en semmelbulle i varje hus. Barnen brukar till och med få sluta tidigare i skolan den dagen för att hinna gå så mycket som möjligt.

Jag bakade efter min mors gamla recept som hon har hittat i Ica kuriren nån gång på 80-talet. Välbeprövat. Gott. Mandelmassan gjordes också själv. Det blir mycket godare så.

Semlor 16-18 st

75 gram smör
3 dl mjölk
50 gram jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
ca 9 dl mjöl

Smält fett, tillsätt mjölk och låt allt bli ca 37 grader. Lös upp jästen i mjölkblandningen. Blanda med övriga ingredienser till en smidig deg. Jäs 30 min. Baka ut till runda bullar, jäs ytterligare 20 min. Pensla med ägg och grädda 5-10 minuter i 250 grader.

Fyllning - Mandelmassa

100 gram mandel
1 dl socker
1 dl grädde
inkråm från en sats bullar

Mal mandeln (jag körde den i mixern, det går också bra) blanda med socker, inkråm och grädde till lagom konsistens. Kanske behövs mer grädde. Jag använde ganska mycket mer grädde än vad som står ovan. Det får inte bli för torrt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fina dina blev!
Själv har jag också bakat semlor idag! Gottgott!

Anonym sa...

Åååååh vad blir jag sugen på semlor. Dom danska fastelavnsbollerne är ju inte alls lika goda. Kanske måste baka i helgen. Måste man ha hjortronsalt i, det har jag nämligen inte? Kram