måndag 6 oktober 2008

Taco med turkisk paprika

De senaste veckorna har varit hektiska med resor och mycket jobb både för mig och för sambon. Det har inneburit att matlagningen har blivit åsidosatt. Jag tycker det är aptråkigt att laga mat när det bara är jag som ska äta. Igår lyckades vi ha en halv dag lediga samtidigt! Det var riktigt längesen. Vi började fundera på vad vi skulle hitta på. Bio? Nää... Vi bestämde oss till slut för att äta taco och hyra film, att ha en riktig slappareftermiddag. När vi väl stod och valde bland filmer så kunde vi inte bestämma oss för vilken vi ville se, vi hyrde därför två filmer; Flyga drake och Sweeney Todd. Väldigt olika filmer men bra båda två. Nånstans i mitten av Flyga drake kom sambons lillebror och hälsade på. Vi tog en liten paus mellan filmerna, lagade mat, åt och sen fortsatte vi vår sköna, slöa söndagseftermiddag.

Ni som inte har läst boken som Flyga drake är baserad på; Läs den! Den är riktigt bra. Tusen strålande solar av samma författare rekommenderas ännu varmare, den tycker jag är snäppet bättre.

Paprika från Istanbul


Köttfärsen till tacon kryddade jag såklart själv. Jag har bloggat om det tidigare här, men nu tillsatte jag tomatpuré också. Det gjorde susen. Eller så var det det fantastiska paprikapulvret/-flingorna inköpt i Istanbul av min sambo som gjorde det. Gott blev det i varje fall. Och starkt...

Tacokrydda för ungefär 1 kg köttfärs (jag hade 50% nöt och lika mycket fläsk)

3 msk spiskummin
1 ½ msk paprikapulver
knappt 1 msk socker
1 tsk smulad torkad oregano
½ tsk cayennepeppar
0,75 dl tomatpuré
3 dl vatten

Bryn köttfärsen. Tillsätt tomatpuré och kryddor. (Blanda gärna kryddorna innan). Tillsätt vatten och låt koka in. Smaka av med salt.

Inga kommentarer: