lördag 18 oktober 2008

Soppa med kantareller och jordärtskocka

Kantarell- och lökfräs

I torsdags fick jag en hel påse full med jordärtskockor av några vänner. (fick också jättehäftiga tomater i olika färger och sorter, men de skriver jag om någon annan dag...) När jag stod och tittade på de jordiga, oformliga knölarna insåg jag att jag aldrig har tillagat jordärtskockor förut, så det blev till att leta efter recept. Jag föll för ett recept på soppa med kantareller och jordärtskocka och för en gångs skulle gjorde jag nästan exakt som det stod i receptet. (jag bytte ut äppelcidern mot en liten skvätt äppeljuice.) Soppan smakade höst. Kanske inte riktigt fredagskvällsmys över den, men väldigt god ändå!

Misslyckad hallonpaj

Till efterrätt åt vi seg marängtårta, fast med hallon istället för jordgubbar. Anledningen var att jag hade massa äggvitor över efter att tidigare ha gjort en hallonpaj med bara äggulor. Pajen blev totalt misslyckad. Trots nästan tre gånger tiden i receptet i ugnen så vägrade pajen att stanna, så det blev en enda stor sörja av alltihop. De som åt den tyckte smaken var god. Själv tyckte jag att den var tråkig.
Nåväl, den sega marängtårtan blev iaf lyckad och satt finfint till Doobidoo.

2 kommentarer:

Anders Sporring sa...

Hej Erika! Den sega marängtårtan såg riktigt god ut!
Har en utmaning till dig, gå till:
http://ordtankarbild.blogspot.com/2008/10/mat-utmaning-food-challenge.html
Och gör den!
Kram Morbror Anders

Anonym sa...

Kantarellsoppa är jättegott:-)
Marängtårta oxså.. mums.