fredag 4 februari 2011

Elsas dop

För en vecka sen döpte vi vår dotter Elsa. Detta firades med en trerätters middag. Eftersom jag ville att vi skulle kunna sätta oss till bords nästan direkt efter dopet så valde jag enkel men ändå festlig mat som jag kunde förbereda innan. Så här såg menyn ut:

Kantarellsoppa med chèvresnittar
Tjälknul med potatisgratäng och en sallad på haricot vert och fetaost
Glass med hjortronsylt

Tjälknul är så smidigt att fixa. Bara smälla in i ugnen över natten och sen är det både festligt och gott att bjuda på. Recept finns i var och varannan kokbok så det tänker jag inte blogga om. Däremot kommer här receptet till chèvresnittarna som var riktiga höjdare.

Chèvresnittar

1 frp smördeg
200 gram chèvre
½ dl fet, tjock yoghurt
färsk rosmarin
salt

Blanda chèvre med yoghurt och rosmarin. Smaka av med lite salt. Bred blandningen på smördegsplattan. Grädda mitt i ugnen 225 grader tills det har fått färg, ca 10-12 minuter. Skär eller klipp i bitar och servera genast.

Inga kommentarer: