onsdag 6 maj 2009

Fisksoppa

Här kommer receptet på fisksoppan jag gjorde förra veckan. Tyvärr blev det ingen bild...

Soppan rymmer många smaker men är enkel att göra. Jag kokade ihop allt förutom fisken och räkorna på morgonen och behövde sen bara koka upp den och låta fisken bli genomkokt innan jag la i räkorna. Jag serverade en klick turkisk yoghurt till vilket var gott. Receptet är hämtat från Anna Bergenströms Kärlek, oliver och timjan och därefter lite ändrat.

Till min fasa upptäckte jag att ett paket saffran numera kostar 38 kronor. För ½ gram. Det är sjukt. Tur att soppan blir god så att det är värt det.

Fisksoppa

400 gram vit fisk (typ kolja)
200 gram lax
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor (jag använde färsk vitlök, det blev gott)
olivolja
ca 350 gram fänkål
1 morot
5 potatisar
1,5 liter vatten + motsvarande mängd buljong
1 tsk timjan
1 burk hela tomater
salt och peppar
1 kuvert saffran (½ gram)
2 dl torrt vitt vin
400 gram räkor

Fräs den hackade löken och vitlöken i oljan. Lägg efter några minuter i övriga grönsaker, hackade, tärnade eller skivade efter behag. Slå över vattnet med buljong och timjan. Tillsätt de konserverade tomaterna men klipp lite i dem först. Låt soppan koka totalt 30 min under lock. När 15 minuter har gått så häll i saffran och vin.
Låt fiskbitarna sjuda i 3-6 minuter, lägg sedan i räkorna. Smaka av. Ät och njut.

Inga kommentarer: