fredag 8 maj 2009

Flaskvatten och hemlige kocken

Bilden är lånad från www.sverigesbryggerier.se

Sveriges bryggerier skriver i ett pressmeddelande att konsumenterna kan dricka sitt flaskvatten med gott klimatsamvete. Fånigt tycker jag. Speciellt när man börjar jämföra flaskvatten med torktumlare. Visst kan jag hålla med om att det finns större klimatbovar, men det känns ändå väldigt onödigt att frakta vatten land och rike runt när vi har så bra och gott kranvatten här i Sverige. Lite bubbel är dessutom lätt att fixa själv.
Läs mer här.

I onsdags föreläste Mats-Eric Nilsson här i Karlstad. Jag var såklart där. Om någon har missat det så är det han som är författaren bakom "Den hemlige kocken" och "Äkta vara". Gå in på sajten www.aktavara.org eller/och läs hans böcker. Börja med "Den hemlige kocken", sluta med onödiga tillsatser.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hej
det är inte löjligt att jämföra med en torktumling, det visar ju hur liten påverkan är. Och det svenska kranvattnet är väl inget alternativ till en flaska minerlavatten när du är på språng på stan eller vill ha gott vatten med smak. Allt kranvatten är bra jämfört med många andra länder, men rören som vattnet åker igenom är inte lika bra...

Erika sa...

Annars går det alldeles utmärkt att ta med sig en flaska vatten hemifrån om man vet att man ska vara på stan en hel dag.
Visst köper jag också flaskvatten ibland, men jag tror att vi tjänar på att tänka till lite till mans över hur vi konsumerar. Det gäller inte bara vattnet.

Det jag ifrågasätter är när man börjar jämföra vattnet med torktumling, vilket inte känns relevant. När sen Sveriges bryggerier börjar hänga ute på bloggar och kommentera utan att tydligt säga vilka de representerar så blir jag ännu mer skeptisk.