fredag 15 maj 2009

Zinkoxid

Jag har tidigare skrivit om zinkoxid i solskyddskrämer. I februari kom så ett totalförbud från läkemedelsverket, alla produkter som innehåller zinkoxid som uv-filter plockas bort från hyllorna. Detta har lett till en liten diskussion i det förra inlägget och jag vill här dela med mig av några länkar och en liten sammanfattning.

Anledningen till läkemedelsverkets förbud av zinkoxid är att den inte är "tillåten enligt gällande lagstiftning". Men varför är den inte tillåten då?

Det utreds av en vetenskaplig kommitté i EU huruvida zinkoxid kan ha negativa effekter på hälsan och så länge man inte är säker på effekterna så väljer man att förbjuda. Det är när zinkoxiden är i form av nanopartiklar som man tror att den kan ta sig genom huden, in i kroppen och påverka våra celler. Intressant är att både Tyskland och USA har godkänt zinkoxid som uv-filter och att det är tillåtet i salvor som vi stryker på våra barns stjärtar. (zinksalva t.ex.)

Apoteket har frågor och svar om zinkoxid.

Nyfikenvital skriver om nanopartiklar av zinkoxid och har även länkar för den som vill läsa vidare.

En fundering jag har är varför titandioxid fortfarande är tillåtet. För om jag har förstått det rätt så är även titandioxiden i form av nanopartiklar i solskyddskrämer. Jag är ingen hejare på kemi, så det kan ju vara så att jag missar något. Nån som vet?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det där förbudet verkar jättefånigt. Som jag har förstått det så tycker inte läkemedelsverket att det har gjorts tillräckligt många tester på hur zink som solskydd påverkar huden.
Som du skrev är tydligen zinksalva inte farligt i sig eftersom det är tillåtet men det finns tydligen speciella lagar för test av solskydd som då inte har gjorts tillräckligt grundligt på solskydd med zink i.