söndag 30 augusti 2009

Bullfest, bullfest hela da´n!

Längst upp i bild ser ni chokladbullar, till vänster hallonbullar och till höger kanelbullar. Längden med mandelmassefyllning hamnade aldrig på bild.


Igår bakade jag bullar. Inspirerad av "Tillfällen att njuta en liten smula" varierade jag fyllningen något. Det blev bullar fyllda med choklad, hallon, mandelmassa och vanliga hederliga kanelbullar. De sistnämnda var i särklass de allra godaste!

Chokladfyllning

50 gram choklad (jag tog Fazers 70%, men chokladsmaken blev lite för skarp. En något ljusare choklad rekommenderas i det här fallet.)
100 gram rumsvarmt smör
2 msk socker

Smält chokladen, blanda med smör och socker.

Hallonfyllning

Blanda ihop 50 gram rumsvarmt smör med 100 gram hallonsylt.

Mandelmassefyllning

Bred ut rumsvarmt smör över degen, riv sedan över mandelmassa.

Jag gjorde en vetedeg med ägg i. Bullarna blev väldigt fluffiga och jäste som sjutton. Jag gillar dock bättre när bullar är lite mer kompakta men saftiga. Ska testa ett annat veterecept nästa gång.

1 kommentar:

Helena Ljunggren sa...

Bullar bullar :) Så gott med nygräddade kanelbullar!