onsdag 19 augusti 2009

Fru Sandström och spenatpannacottan

Herr och fru Sandström på nipkanten i Näsåker. Det är inte alla som har en sån fantastisk utsikt vid sitt föräldrahem!


Jag bytte efternamn i helgen! Oj, vad kul vi hade. Fantastiskt med all familj och vänner som hjälpte till för att göra vår stora dag så bra. En vän sydde klänningen, en annan var vår vigselförättare, några till spelade och sjöng, syrran fixade håret, syskon och föräldrar som jobbade flera dagar för att det skulle bli så bra som möjligt. Stort tack!

Tänkte visa några bilder och eftersom detta faktiskt är en matblogg - trots att det inte har visat sig i sommar - så tänkte jag bjuda på receptet till förrätten vi åt. Tyvärr har jag ingen bild på den...

Spenatpannacotta
8 portioner

3 blad gelatin
2 1/2 dl vispgrädde
1 dl hackad, förvälld spenat
1 1/2 dl crème fraiche
1 citron
1/2 tsk salt/örtsalt
1 krm svartpeppar
lökpulver

Så här gör du:
Låt gelatinet ligga i kallt vatten ca 5 min. Koka upp grädden i en kastrull. Ta från värmen. Lyft upp gelatinet och rör ner det i grädden så att det smälter. Pressa vattnet ur spenaten. Rör ner spenat, crème fraiche, rivet citronskal, salt, peppar och lökpulver, smaka av. Häll smeten i små glas. Låt stelna i kylen minst 4 tim. Garnera med marinerade räkor.

Marinerade räkor

Ingredienser:
750 gram räkor med skal
1 dl majsolja
2-3 vitlöksklyftor
saften av 2 lime
2 krm cayennepeppar
1 krm curry

Skala räkorna. Blanda alla ingredienserna till marinaden. Lägg i räkorna och låt dem marineras minst 2 timmar i kyl.


I kyrkan.

Min mor och far som för dagen tydligen bevakas av säpo...


Alla mina syskon och jag.


Efterrätten som min mor och Karin la ner ohyggligt många timmar på. Chokladdroppar fyllda med philadelphiaglass på en spegel av hallon.

Bröllopstårta måste man ha. Det var en vanlig hederlig prinsesstårta fast med vit marsipan.

2 kommentarer:

johdan sa...

Oj, vad roligt vi hade! Tack för en fantastiskt trevlig helg!

Jocke sa...

Väldigt rolig tillställning, det tänker jag inte göra om.