måndag 24 augusti 2009

Lammfärsgratäng med fetaost

Lammfärsgratäng med fetaost.

Efter att ha varit på körturné och ätit många av våra måltider på dåliga vägkrogar så längtade jag och min man efter hemlagad mat. Eftersom vi är i flyttartagen så jobbar vi på att tömma frysen och därför fick det bli lamm idag. Lite svamp från förra hösten fick också komma med. Jag kommer inte ihåg var jag har hittat recepetet, men jag tror att det är på nån blogg nånstans. Jag har i vilket fall gjort om det en del så jag får väl anse det som mitt. Och gott är det!

Lammfärsgratäng
4 port

4 port pasta
450 gram lammfärs
4 tomater, hackade
1 vitlöksklyfta
2 rivna morötter
lite svamp
2 gula lökar
400 gram keso
rödvin efter behag (kan uteslutas)
sambal oelek
salt och peppar
1 ½ förpackning fetaost, ca 300 gram

Koka pastan. Gör under tiden en sås på lammfärsen. Bryn färsen i smör. Bryn lök, vitlök och svamp. Blanda samman. Tillsätt tomater och morötter och låt puttra några minuter. Blanda i keso, nån tesked sambal oelek och lite salt och peppar. Smaka av. Idag hade jag även några droppar rödvin i, men det gör ni som ni vill.
Lägg pastan i en ugnsfast form, häll över såsen. Smula därefter fetaost över hela formen. Gratinera i ugn, 200 grader tills det har fått lite färg. Det tar ca 15 minuter.

Mannen gör tummen upp för lammfärsgratäng.

Inga kommentarer: