måndag 30 juni 2008

Seg marängtårta med jordgubbar

Nu har jag äntligen semester! Det känns grymt skönt. Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på under kommande fem veckor. En sak är dock planerat och det är en tripp till Ångermanland och min brorsdotters dop. Vi tänkte även passa på och bila lite i Nordnorge när vi ändå är i "närheten". I övrigt så ska jag göra ingenting, vilket jag är ganska dålig på.
Först och främst ska jag se till att komma ner i varv. Sista helgen på jobbet innehöll en hel del förättningar, en konfirmationsgudstjänst och en konsert. Ganska mastigt med andra ord. Men oj, vad roligt det var att ha besök av min goda vän Britta. Förutom att öva en massa inför konserten så har vi hunnit se oss om lite i Värmland och förstås ätit en massa god mat. Det blev efterrätt nästan varenda dag tror jag...

I fredags åkte vi förbi Ängebäck och deras jordgubbssjälvplock. Därför blev det denna tårta till efterrätt den dagen. Receptet är hämtat från nlife.se, men vi har naturligtvis ändrat det lite eftersom vi inte hade alla ingredienser hemma.

Seg marängtårta med jordgubbar


4 äggvitor
1 dl socker
en näve grovt hackad mandel

vispgrädde
jordgubbar

Vispa äggvitor och socker till ett hårt skum. Vänd ner hackad mandel i smeten och bred ut på ett smort bakplåtspapper. Runt eller fyrkantigt spelar ingen roll, men ca 1½ cm högt blir bra. Grädda i nedre delen av ugnen i 100-125 grader i ca 1 h och 45 minuter. Stäng av ugnen men låt marängbottnen stå kvar. När den svalnat brer du ut lite vispad grädde på botten och sen garnerar du med massvis av färska jordgubbar.

1 kommentar:

Vickanflickan sa...

Tårtan låter helt underbar, den gör jag till min man imorgon. Tack för receptet.
Viktoria
www.viktoria.hasse.blogspot.com