onsdag 19 november 2008

Äkta vara och Vinterns goda ting

Idag kom två böcker som jag har beställt. Den ena har jag längtat och sneglat efter länge. Den andra är helt ny men eftersom jag har läst och tyckte föregångaren var bra och intressant så slängde jag mig över den.

Den första boken är Vinterns goda ting, en bok skriven av min favoritförfattare i kokbokshyllan, nämligen Anna Bergenström. Jag vet att det finns många matfantaster där ute som inte är förtjust i henne, men jag gillar henne skarpt. Hennes böcker tilltalar mig med inbjudande foton (som regel fotade av hennes dotter Fanny Bergenström) och aptitretande recept. De ger känslan av frid och fröjd, en stor skål med citron och många vänner samlade kring bordet.
Vinterns goda ting bjuder på allt från hur man gör blomsterdekorationer till julgodis. Ett måste i mitt bibliotek. Den första utgåvan kom redan 1995 och i fjol kom den ut i en nyutgåva. Denna bok har dottern Fanny inte tagit bilderna till, däremot har hon ansvarat för kapitlen om växter och juldekoration. Bilderna är tagna av Nisse Peterson.


Den andra boken är Äkta vara - Guiden till oförfalskad mat skriven av Mats-Eric Nilsson, samma författare som har skrivit Den hemlige kocken. Om ni som läser detta är det minsta intresserade kring vad ni stoppar i er så måste ni läsa den boken. Äkta vara är uppföljaren och jag ser verkligen fram emot att läsa den.
Det jag gillar med Mats-Eric Nilsson är att han är saklig samtidigt som han inte "äger sanningen", han är inte rabiat när han framträder i media utan ger en nyanserad bild. Bl. a. så sa han typ så här kring tillsatser som smakförstärkare:
Han tror inte att smakförstärkare är livsfarligt för oss. Då skulle vi ha dött för länge sen. Men de är ett tecken på att maten är producerad med dåliga råvaror. Och det är just det han är emot, att producenterna tillsätter ämnen för att dölja att grunden är undermålig.
Här är hans sida kring boken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul att du köpt den boken.Jag har den i mitt bibliotek sedan länge den är iaf tryckt år 1995.
Kram mamma