onsdag 28 maj 2008

Solskydd med zinkoxid

Jag är rödhårig och extremt känslig för solen. Har länge läst och hört att man absolut ska köpa solskyddskräm med Zinkoxid och Titandioxid i eftersom de ämnena är de enda fysikaliska filter som fungerar och de kemiska filtren inte skyddar lika bra mot både UVA- och UVB-strålning.

Nu har Naturskyddsföreningen gjort en undersökning som visar att många solskyddskrämer är dåliga för miljön och där är Zinkoxid en av de största bovarna. Enligt Naturskyddsföreningen så är Zinkoxid till och med förbjudet att ha i solskyddskrämer eftersom ämnet inte finns med på Läkemedelsverkets lista över godkända UV-filter.

Här är det något som inte går ihop. Hur kan Sjukvårdsrådgivningen rekommendera Zinkoxid om det redan är förbjudet? Och hur kommer det sig att märken som Dermanord och Weleda som jag har trott ska vara ekologiska och naturliga har Zinkoxid i sina produkter? Och varför lyfter företag fram zinkoxid som ett försäljningsargument om ämnet är förbjudet? Detta förvirrar mig.

Saxat från shenet.se:
Fysikaliska solskydd
Ämnen som solskyddar genom att reflektera solljuset. Fördel: De mest effektiva, faktiskt de enda effektiva. Nackdel: Kladdar och syns. Används därför ofta bara fläckvis på extra utsatta ställen - det är dessa som ingår i knallvita och neonfärgade stift som man målar näsa och läppar med i skidbacken.
• Titandioxid och zinkoxid är de enda säkra solskyddande medlen i dagens preparat. Pulvren blandas vanligen i feta emulsioner, salvor eller stift. Blandas de i bara olja måste den skakas om före användning.
• Jord och leror var de första solskyddande medlen. Täckande pulver som talk, kaolinlera etc. har använts med upp till 10 % i moderna preparat. De fungerar så länge man inte badar bort dem.
Kemiska solskydd
Ämnen som solskyddar genom att absorbera solljuset. Fördel: Tunnare och lättare. Nackdelar: Förlorar effekten snabbt och/eller slits bort fort och måste förnyas ungefär varje timme. Kan ge allergiska reaktioner. De tre mest använda medlen idag - samtliga skyddar endast mot UVB-strålning:
• Estrar av kanelsyra (kanelsyraestrar, cinnamater).
• PABA: 5 %, högsta tillåtna halt, ger solskyddsfaktor 12-15.
• Bensofenoner: Ett dussin olika med INCI-namn som Benzophenone-1, Benzophenone-2 o.s.v. och därtill flera besläktade ämnen som Oxybenzone.


Så nu har jag ingen aning om hur jag ska göra i sommar. Bli röd som en kräfta eller vara miljöbov?

10 kommentarer:

Ronny sa...

Du kan ju alltid sitta inne hela sommaren, det har jag planerat :)

Erika sa...

Det låter ju jätteroligt... Varför ska du göra det? Jag kan iof sitta på balkongen. Jag har ändå skugga där mest hela tiden.

Anonym sa...

Men gör som förr i tiden, dvs 20 år sen, använd kläder och keps! Sola försiktigt, 10 min i taget i början. Solskyddsfaktor behöver ingen, däremot behöver alla kunskap.

Erika sa...

Anonym: Javisst är det bra med kläder och keps, men i vissa lägen så är det svårt att undvika solens strålar och då är solskyddskrämer ett bra hjälpmedel. Iaf för mig som har extremt känslig hy.

Anonym sa...

hej sökte på zinkoxid och fick upp din blogg....
Hur gjorde du i fjol somras, vad använde du för solskydd?
Jag har just tagit bort en Morbus Bowen, dvs förstadium till skivepitelcancer. Fick med information där det står att solskyddsmedel ska innehålla zinkoxid eller titandioxid....hmmmm!
Jag har ännu inte tålt ett enda solskydd jag använt, blir röd och svullen, håller mig i skuggan mitt på dan......

vill gärna höra hur du har löst det här......

Jensan Olsson sa...

Hamnade också här efter googlande:-).
Jag har också problem med solskydd och blir solbränd och röd i ansiktet. Snälla vet du något om hur jag ska göra? Kan man blanda solskyddskräm och typ täckande foundation tro? Annars blir det väl röd feja, bruna händer och vit kropp som vanligt!

Erika sa...

Hej Harriet och Jensan!

Harriet, ursäkta för sent svar!

Nä, jag har inga svar på vad man ska använda. Själv tror jag att fysikaliska filter är det bästa. Jag har därför använt CCS solskydd (http://www.ccs-se.com/page.aspx?pid=9) på kroppen och Dermanords Sun Lotion (www.dermanord.se klicka vidare till Solskydd) i ansiktet. Dermanords produkter innehåller inte Zinkoxid utan bara Titandioxid, kristalliserad sådan som tydligen ska vara bättre eftersom det inte tas upp av huden.

Vad gäller täckande foundation och solskyddskräm blandat så beror det nog helt på vad du använder för foundation. Även där finns det ju en djungel av produkter. Själv använder jag mineralpuder. Om man utsätter sig för mycket sol kanske man ska undvika att vara väldigt sminkad?

Sen är det ju också så att man om man använder fysikaliska filter får se till att smörja in sig ordentligt för att uppnå rätt effekt. Jag tror att många använder alldeles för lite kräm och därför blir brända, man litar för mycket på solskyddet. Sen gäller det ju att sola med måtta, men om ni har känslig hy så vet ni förmodligen redan det...

Hoppas ni har fått några svar på era frågor iaf. Jag skriver bara vad jag tror så ni får inte ta det som någon sanning.

Ut och njut av vårsolen!

Jensan Olsson sa...

Tack för all info!
Jag tror också på att smörja in mycket kräm!Jag ska testa Dermanord för det där med zinkoxiden har oroat mig tidigare. Är också rädd för att bli allergisk mot solskyddsfaktor till slut. Idag tar jag på mig solhatten, som de gjorde förr i tiden:-)

Anonym sa...

Tjejer!

Gällande förbudet i Sverige mot zinkoxid: Lägg märke till att det ej går att finna en motivering någonstans till varför exakt de har förbjudit ämnet; man tycks plötsligt ha lagt märke till att det inte finns med på listan över godkända UV-filter, och därför beslutat sig för att utesluta det.

I USA har detta till exempel länge varit ett godkänt ämne att använda i hudvårdsprodukter och smink, och anses överlag vara bland de mest effektiva solskyddsmedlen.

Både titandioxid och zinkoxid skyddar mycket effektivt mot både UVA- och UVB-strålning, till skillnad från flertalet kemiska filter där UVA-skyddet ofta är mycket sämre eller tvivelaktigt. Fördelen med dessa filter är också att de inte går ned och reagerar i huden, utan endast reflekterar bort solljus.

Jag ämnar således fortsätta använda solskyddsprodukter med främst eller endast fysiska solskyddsfilter, och tycker att det är tragiskt att man har tagit bort så många produkter från butikshyllorna, som hittills har visat sig vara mycket mer beprövade och effektiva än andra kemiska solskydd (jmfr Apotekets solskyddssortiment i dagsläget).

Erika sa...

Jag har skrivit ett nytt inlägg om zinkoxid med lite läsvärda länkar. Det blev för långt att skriva här...

http://eksnak.blogspot.com/2009/05/zinkoxid.html