söndag 21 december 2008

Mozartkulor

När man söker efter recept på Mozartkulor så hittar man många varianter, men nästan alla har en kärna av nougat, ett lager mandelmassa/marsipan och ytterst mörk choklad. Variationen består av olika smaksättningar på mandelmassan, där konjak är den vanligaste, men det finns även förslag på rom och apelsin. Läser man däremot på Wikipedia om Mozartkulan så har den en kärna av mandelmassa, sen nougat och ytterst choklad. Jag vet inte om det spelar så stor roll, men lite intressant är det.

Konfekten "uppfanns" 1890 av en konditor i Salzburg vid namn Paul Fürst och det är nu hans arvingar som gör den "äkta" kulan. Här kan ni läsa mer om det.

Jag valde att göra utan smaksättning på mandelmassan och det blev riktigt gott ändå! Vill ni ha smaksättning så byt ut vattnet mot konjak eller nåt annat som kan passa. Måtten är ungefärliga, jag hade 100 gram choklad att doppa dem i, men mot slutet började chokladen sina och då blev det besvärligt att få till snygga kulor så jag rekommenderar att ni använder lite mer choklad. Välj så hög kvalitet på ingredienserna som möjligt för bästa resultat.


Nougatkulor som väntar på att bli insvepta i mandelmassa,
i bakgrunden skymtar kulorna som har hunnit ett steg längre.


Kulorna doppas i choklad, det är enklast att göra med två
gafflar så att det kan rinna av så mycket choklad som möjligt.


Nydoppade mozartkulor.


Mozartkulor

125 gram nougat
250 gram mandelmassa
lite vatten
drygt 100 gram mörk choklad

Skär nougaten i knappa 1 centimeters-kuber. Rulla dem runda. Mixa mandelmassan med lite vatten för att få den smidig. (drygt 1 msk). Tag en bit mandelmassa, platta till och inneslut sen nougatkulan i den. Rulla till fina små kulor. Ställ i kylen ett tag.
Smält chokladen och doppa sen kulorna i den. Bäst är om man kan låta kulorna rinna av på galler, det hade inte jag men det gick bra ändå. Ät och njut!

1 kommentar:

Receptet på Mozartkulor sa...

Mozartkulor som är min favorit! Det receptet får man nog pröva på här i hemmet.
Tack för att du delade med dig av det, hör av mig hur det smakade sedan.