tisdag 2 december 2008

Pepparkakor


Inga köpepepparkakor slår hemgjorda! I söndags satte jag pepparkaksdegen och igår bakade jag ut dem, trots att det står i receptet att degen ska vila i tre dygn.
Receptet har jag fått av min kära mor, som i sin tur har fått det av Ann-Louise, som i sin tur har fått det av nån annan, som har fått det av en fjärde osv. Ett beprövat recept alltså. Jag har räknat om kaffekopparna till dl.

Pepparkakor

3,75 dl socker (2½ kkp)
1½ dl sirap (1 kkp)
250 gram smör
1½ dl vatten (1 kkp)
2 msk ingefära
1 msk kanel
1 tsk kryddnejlika
1 msk bikarbonat
750 gram vetemjöl

Värm upp socker, sirap, smör, vatten och alla kryddor. Tillsätt därefter mjöl blandat med bikarbonat. Låt svalna. Ställ sedan in i kyl 3 dygn. (jag lät min mogna i 1 dygn, och det gick det också) Baka sedan ut pepparkakor i valfri form. Grädda 200 grader.

Uppdatering: Rätt ska vara rätt. Jag blandade ihop namnen på vännerna till mina föräldrar även fast jag tänkte på rätt person. Tänka rätt räcker som bekant inte. Alltså, det är inte Ann-Louise som har fört receptet vidare utan Ann-Christine.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket goda, bäst är de när de är lite, lite sega...

Anonym sa...

duktig du är som gör egen deg :)

Kristofer sa...

Vill inte verka petig, men... Vad jag vet har mamma fått receptet från min gudmor inte Johannes gudmor Ann-Louise. Rätt ska vara rätt. Riktigt goda pepparkakor. Även degen är god, mums! /Storebror